11 October 2013

Maksud Sebenar Akad Nikah

Maksud Sebenar Akad Nikah

Apakah makna sebenar "akad nikah" bagi seorang yang bergelar suami, yang bergelar isteri, dan juga ibubapa pengantin?

A) Bagi pengantin lelaki yang telah menyebut lafaz "Aku terima akad nikahnya....", bermakna dia telah buat pengakuan :-

-> Aku terimalah orang yang berperangai kebudak2an, kurang akal, banyak tipu helah, akan perhabis duit aku, suka beleter, kuat merajuk, suka lawan cakap.... Aku tak menyesal sebab dia adalah isteri aku... Dialah orang yang aku sepatutnya benar-benar sayang..

-> Aku mula menanggung dosa dia dari hujung kaki hingga hujung rambut. Kalau dia dedah aurat, dia tak solat, dia jahil tak tahu hukum haid, nifas dan sebagainya, maka aku yang menanggung beban dosa itu semua..

-> Aku akan tanggung segala nafkah dia sampai mati selagi masih suami-isteri.. Aku kena sediakan makan minum, pakaian lengkap, dan tempat tinggal dengan duit aku sendiri..

-> Aku kahwin bukan terikat dengan dia saja sebagai isteri aku, tapi juga mak bapak dia sebagai mertua, adik beradik dia sebagai ipar, sanak saudara dia, dan orang-orang kampung dia. Semuanya akan hadir dalam kehidupan aku mulai saat ini dan mereka mempunyai berbagai-bagai ragam dan karenah...

Haaaa... baru tau nak kahwin sangat, ingat mudah, nak sedap saja. Kalau rasa berat, mu jangan kahwin!

Bagi pengantin perempuan yang telah berkata "Aku Setuju...", maka itu bermakna :-

-> Dia sebagai isteri akan taat pada suami lebih dari ibubapa, lebih dari boss pejabat, lebih dari perdana menteri atau raja mana sekalipun. Sebab mulai saat ini, suami yang tanggung dosa isteri dan menanggung nafkah dia. Kalau raja panggil suruh mengadap tapi suami tak kasi, maka isteri kena ikut kata suami..

-> Jika isteri mati dalam keadaan suami redha, menurut hadis dia boleh masuk melalui mana-mana pintu syurga. Tetapi jika sebaliknya isteri mati dalam keadaan suami murka maka neraka lah tempat dia, Nauzubillah..

-> Bila bercakap dengan suami, isteri tak boleh tinggikan suara, dan bila suami bercakap, isteri kena diam. Isteri kena jaga lidah supaya tidak menjadi isteri yang jahat mulut macam naga giler..

-> Isteri kena berpakaian cantik-cantik dan seksi depan suami dan bukan di khalayak ramai. Tapi, sekarang ni dah terbalik, isteri kalau keluar rumah bukan main cantik bergaya tapi bila depan suami berkemban macam tok bomoh giler!

-> Kalau suami lapar dan suruh buat nasi goreng pukul 4 pagi sekali pun isteri kena bangun masak, walaupun kena tumbuk lada dan kisar bawang sekalipun.

"Amboi, sampai begitu sekali kena taat suami ke ustaz? Berat lah begitu". Ye lah! Kena taat macam tu lah! Kalau mu tak sanggup taat, mu jangan belaki. Masuk neraka free je nanti. Mu jangan marah aku cakap begitu sebab aku tolong beritahu apa yang Nabi cakap!!. "Tapi... saya nak anak ustaz!". Kalau mu nak anak lebih baik mu bela anak kucing!

C) Apabila ibubapa membenarkan anaknya bernikah, maka ibubapa :-

-> Kena faham jika dulu anak perempuan wajib taat kepada dia, tapi sekarang dia wajib taat lebih kepada suami dia. Terima lah hakikat itu. Itu hukum syarak.

-> Pesan kat anak perempuan suruh taat pada suami. Ajar dia cara-cara jaga suami. Pesan kat menantu pulak suruh dia taat lebih pada ibu dia. Itulah yang orang zaman dulu-dulu pesan pada anak dia, tapi zaman sekarang takde dah. Sekarang ni dah terbalik, isteri taat pada ibu dia, suami pulak taat pada isteri. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami, manakala syurga suami di bawah tapak kaki ibu, bukan tapak kaki isteri.

-> Jangan suka masuk campur urusan rumah tangga anak. Boleh masuk campur jika suami dia jenis jahat, main sepak terajang, perangai macam beruk. Selalu belasah anak mu. Kalau begitu, ibubapa boleh ajak anak balik ke rumah sebab nak selamatkan dia. Kalau dia bergaduh sikit-sikit jer jangan campur, jangan ambil bawak dia balik.

-> Sedar yang mulai saat ini suami dia yang pikul dosa anak mu, mu dah tak tanggung lagi dosa dia. Jadi kenapa nak caj belanja kahwin mahal-mahal padahal dia yang nak pikul dosa anak mu? Lagipun bukan sekali ni je dia keluar duit belanja. Dia tanggung anak mu makan, minum, pakaian, ubat-ubatan, sampai ke mati! Jadi, mak bapak jangan melampau-lampau sangat dalam meletak jumlah wang hantaran.

"Belanja hantaran kena tinggi sebab nak buat kenduri bukan murah ustaz, lembu sekor harga dah 3 ribu! Beras, bawang, lada lagi...". Siapa suruh kamu buat kenduri besar-besaran. Tak cukup duit, sembelih ikan bilis sudah lah. Kihkihkih...




( Ustaz Azhar Idrus )

Senyuum ^__^




No comments:

Post a Comment